onsdag 7. mars 2012

Helt normalt

I dag har det vært 20 varmegrader og sol ute. Jeg klager ikke (not at all), men været her i Indiana er helt vilt... På fredag forrige uke hadde vi tornadoer, på lørdagen var det sol, søndag begynte det å snø, mandag våknet jeg til 5 cm snø på bakken, på tirsdag var det oppmot 20 varme og sol, og i dag var det sommer. I morgen skal det regne til de grader....

Synet jeg våknet til mandag morgen.
Jeg bare: "Oh LORD. Snow day? SNOW DAY?"
Southwestern: "...no."
Om 1,5 uke er jeg på senior trip i DC og NY. Jeez, hvor jeg gleder meg. Vi har fått en oversikt over alt vi skal gjøre, og jeg vet allerede at jeg kommer til å være halvdød etter den uken. Alt som kan gjøres i DC og NY, skal gjøres. Alt som kan sees i DC og NY, skal sees. Én intens uke.
Derfor passer det særdeles bra at uka etter skal tilbringes på Floridas hvite strender. Jeg kommer hjem midnatt til søndag - slapper av og bygger opp litt energi den søndagen - og vi drar nedover mot Florida mandag morgen. Null fly. Bare bil. Road trip.

Litt politikk. Jeg følger litt med på det kommende valget her i landet, og i den forbindelse har jeg sett noen av rebulikanernes taler på tv. De skremmer meg. Mye av det de sier og lover kommer til å få store konsekvenser om de kommer til makten, og de er så fryktelig, forferdelig konservative. Aaaah, lille liberale europeeren som jeg er, kjenner at jeg er uendelig glad for å bo i et mer sosialistisk samfunn. Jens og Erna er kanskje ikke feilfrie (hva vet vel jeg....norsk politikk er så grusomt kjedelig i forhold til amerikansk, og jeg har aldri orket å bry meg. Hvor er dramaet og likhetstrekkene til såpeopera liksom?), men de er ikke overbevist om at Gud har gitt dem all deres makt (...or?), at velferdsprogrammer og -tilbud betyr mangel på personlig frihet i negativ forstand, og at det er null problem å halvere prisen på bensin uten at det får konsekvenser (..det er jo ÅPENBART at det er Obamas feil at bensinprisen er over 3 dollar/gallon). Men dette er min personlige mening...tror jeg heller bittelitt mot den demokratiske siden.

UPDATES:
- En ung mann i Hanover døde på fredag. Han renset skytevåpenet sitt og det backfired.... Våpenlovene i dette landet er veldig åpne. En 5-klassing hadde med en pistol på skolen tidligere i forrige uke også. Det er en del uansvarlige mennesker her. I forrige uke var det også en skyteepisode på en skole i Ohio. En gutt begynte å fyre løs i kantinen, og det endte med at tre gutter omkom og en ble alvorlig skadet. Heldig at ikke flere ble skadet.
- Månen var gigantisk i dag. Sånn forresten.

2 kommentarer:

  1. En utrolig begivenhetsrik start på 2012, og det fortsetter visst helt til du kommer hjem. Da skal det bli deilig å roe ned, tenker jeg :-)Ingen Starbucks, bortsett fra på Gardermoen, ingen supermyke Kleenex med fuktighetskrem osv. Rett og slett "Back to Basic!"

    SvarSlett
  2. Hei Merete, så gøy med alle årstider så tett på hverandre :-)
    Her begynte også å våren komme men så dalte det ned om lag 20 cm snø i går og i natt. Vi satser på skitur i helgen, blir kanskje den siste? Mange klemmer fra tante Katrine

    SvarSlett