lørdag 3. mars 2012

Det er hva jeg kaller en smak av lønnesirup

I dag har vertsfamilien og jeg vært på Maple Syrup Festival! Den var i en liten by kalt Madora (mindre enn Hanover...seriously. Dvergby), en drøy time fra her jeg bor.

Vi tok en shuttlebuss fra byen ut til lønnesirupgården. Det er første gang jeg har reist med en av de gule skolebussene - BIG MOMENT - ettersom jeg til vanlig er dødslat og tvinger Sharon til å kjøre meg. Vel ute på gården gikk vi rundt å så alt som kunne sees. De tappet saft fra trærne, og 40 liter saft gir én liter sirup. De koker ut vannet, og det er en prosess som tar gaaa-anske lang tid.

Vi spiste pork chops med lønnesirupbarbeque til lunsj (mmmmmm), lønnesirup-kettle corn (karamellisert popcorn.....amerikanere...), lønnesirupcroissant med kanel, lønnesirup-corn bread, lønnesirup-meat loaf, lønnesirup med rum.... Sistnevnte smakte himmelsk! (Ta det med ro, mamma. Det var ikke noe alkohol i den). Rumsmaken skyldes at lønnesirupen har blitt lagret i tønner som inneholdt rum tidligere.

Marinerte pork chops, bønnestuing, poteter, en "roll" og smør.
Ellers var det en del andre aktiviteter der. Man kunne dra på tur med hest og vogn, ansiktsmaling, lage tau, se på små dverghester, ta bilde i en sånn face-in-hole-greie, lage stearinlys, kjøpe lønnesirup, se hvordan ulike folkeslag lagde lønnesirup (indianere, europeiske innflyttere), smake på lønnesukker (kjempegodt!)..

Davy Merete Crockett
Her er jeg med lyset mitt.
Ken og jeg.
UPDATES:
- Kjendis over natten: Intervjuet av VG.
- Tornadoene var mye værre enn jeg trodde. Mange har mistet livet. Jeg så rester av isolasjon i trær og på bakken rundt omkring på campus. Sjukt.

3 kommentarer:

  1. Jeg så deg i Vg!!!! stolt venn, hihi
    Det så kjempe koslig ut der, det er bra du koser deg masse :-)

    SvarSlett
  2. Davy Merete Crockett - ny speider outfit?

    SvarSlett
  3. Hei Merete, så godt at tornardoen passerte forbi Hanover og der du bor uten større ødeleggelser. Leste om uværet og tenkte på deg. Ja godt vi bor i Norge og slipper slikt styggevær. Glad for at du har det bra, og får så mange opplevelser. Du kan gjerne ta m lønnesirup m rom hjem til tante ... Klem tante Katrine :-)

    SvarSlett