onsdag 3. august 2011

Første skoledag

Ja, denne har vi venta på så lenge, ja, så lenge, ja så leenge. Dette er vel det lengste blogginnlegget jeg har skrevet...

Her er Isaac og jeg utenfor huset. I'm ready to go!
Jeg våknet, dusjet og gjorde meg i stand. Vi spiste frokost (jeg fikk waffles American style - er tross alt første skoledag), og så kjørte Sharon meg til skolen.
Jeg møtte opp ved kontoret til rådgiver, han er en veldig blid og hjelpsom mann, og så kom en jente som touret oss (det var en ny fyr fra Kentucky også) rundt. Hun viste oss gymsalen (de har en sånn som på tv! hohoo), klasserommene (pulter og stoler i ett) og skapene våre. Jeg hater skapet mitt. Det er teit. Du må klare å skru tallkombinasjonen fort og på en spesiell måte. Jeg får det til cirka hver 5. gang. Grynt.

Dette er timeplanen min. HVER dag. Skolen begynner kl. 8 og slutter kl. 15. Vi har 7 periods, hver på 53 minutter (of some reason), og vi har fem minutter mellom hver time. Vi har lesetid de 10 første minuttene av hver syvende period.

1. Period: Art class

Jeg fikk bare vært i halve denne ettersom mye av timen gikk til touren rundt skolen. Læreren virket grei, han pratet om hvordan vi, kunstklassen, skulle dekke skolen med kunst....det var en vi-skal-ta-over-verden-tale. In disguise.

2. Period: US Government
Jeg måtte enten velge å ha US History hele året, eller US Government før jul og US Economics etter jul, og jeg valgte det siste. Now, DENNE læreren liker jeg. Han er kjempekul! Han sa også at han ikke gir så mye lekser, which is nice. Dessuten er vi en liten klasse, under 10 stykker, og det er veldig fint.
Jeg fikk en murstein av en bok - why..why? WHY? Den er like stor som et A4-ark, og sikkert 1 meter tykk! ..i det minste 5-6 cm.

3. Period: Sociology
Hmm...vet ikke helt hva jeg synes om denne. Men jeg tror vel instillingen min til denne timen ble trukket et stykke ned da læreren fortalte at jeg ikke hadde korrekte klær..så resten av timen satt bare tanken om jeg hadde kledd meg "horete" i hodet mitt. "Oh no..*strekke shortsen så langt ned på lårene jeg kan*"
De har visst en ny dresscode for året, og alle shorts og skjørt må rekke til knærne i hvertfall, og tanktops er ikke lov. Du må bruke t-skjorte. Og der satt jeg i tanktoppen min og shortsen som rakk til midt på lårene.

4. Period: Elective PE
Altså, jeg valgte å ha gym. Jeg måtte ikke, jeg valgte det selv - er ganske stolt ettersom jeg ikke er noen gymperson, og nå skal jeg ha gym HVER dag.
Gymlæreren er en kjempekoselig, småtøff dame. Da jeg sa at jeg ikke var veldig god i gym, og at alle andre sikkert var bedre enn meg, sa hun; "Well, then you should think about how much better then all of the others you are at skiing." Selvtillitsboost!
Dessuten får du gode karakterer i gym i uSA så lenge du har på gymoutfiten din, joggesko, og du deltar. Hah. Skal jeg klare. "Ey, guys..jeg får toppkarakter i gym". Dessuten er det ingen prøver eller lekser i gym.

5. Period: Physics
I denne klassen var alle veldig greie og sprudlende. Læreren er eks-militærfyr, men veldig blid og greier. Han er visstnok vertsfar til en fransk gutt her.
Fysikk var gøy i dag, men vi har jo ikke begynt på stoffet ennå, og da blir det nok fort mye vanskeligere. Taktikken min blir vel å se søt og grei ut så han er snill med meg.

Lunch
Å hjelp. Skumleste ever. Alle sitter ved små runde bord. Jeg endte opp med å spise noen chicken nuggets og drikke en sjokolademelk. Mest fordi jeg ikke skjønte at jeg måtte gå et annet sted for å få salat, og plutselig var chicken nuggetsene der, and there was no way back. Hulk.

6. Period: English 12
Dette er den vanskeligste engelsken. Vi skal visstnok studere engelsk litteratur, noe som kan være til hjelp hvis jeg velger litteraturklassen når jeg kommer hjem i 3. klasse. Her fikk jeg min første ordentlige lekse. Klassen skal lese Animal Farm, og vi skulle lese to kapitler til imorgen. Hele historien er visstnok et bilde på den russiske revolusjon, og jeg liker den faktisk så langt. Hittil i boka har dyrene jaget vekk bonden, og nå styrer de gården heelt selv. Amazing.

7. Period: Precalculus

Ja, jeg håper da virkelig at dette tilsvarer R-matte 1. Hvis ikke får jeg ta S2 når jeg kommer hjem. Mattestykkene er ikke veldig vanskelige, men jeg kjenner ikke til alle ordene, så jeg vet ikke alltid hva de spør etter. OG er det en ting jeg IKKE skal ha med meg så er det en ordbok. Da ber man om å bli sett på som en annerledes. Ikke en god start... jeg savner Ifinger. Snufs.

Imorgen skal jeg kle meg i tråd med dresscoden. Blir nok jeans til tross for 30 grader ute. Heldigvis er det kaldt inne på skolen.
Jeg skal også se meg om etter en extra-curricular activity jeg kan drive med etter skolen. Vi får se hva det blir! :D
Nå skal jeg spise peach pie! Familien min er heldigvis veldig obs på hva de spiser, så jeg tror ikke jeg blir feit. Og nå skal jeg jo ha gym hver dag. Hah.

7 kommentarer:

  1. I nz er calculus for de hardeste mattenerdene, så jeg gjetter på at det er ganske hardt ja :) :)

    SvarSlett
  2. ÅÅååÅÅ, så spennende! :D:D:D:D

    SvarSlett
  3. dresscode? haha :D

    SvarSlett
  4. Dette var jo en litt av en oppsummering. Dresscode - synes vel at han var litt hard her, men det er vel et moment i USA - kulturen.
    Man "lærer" hver dag. Mange spennende fag.
    Stå på !!! Hilsen pappa.

    SvarSlett
  5. Tusen takk, paps! Er enig i at de er litt strenge på klærne...å måtte gå i langbukser i 30 varmegrader og høy luftfuktighet er ikke bare greit.
    Fagene er morsomme da! Og jeg liker at vi ikke har mer enn ca. 55 minutter med hver. Veldig deilig, og føles som om dagen går fort. :D

    SvarSlett
  6. Synes du har taklet starten kjempebra!! Virker som det er massevis av snille og koselige mennesker på rundt deg. Vil bare bemerke at her er det 40 varmegrader... EID!!! Kos deg masse. MASSE klemmer fra moren din og Bolla.
    P.S. Du får skaffe deg noen anstendige klaer ;)Så blir alle laererne fornöyde. Glad i deg.
    xoxo

    SvarSlett
  7. Hallo Merete
    Det var spennende og morsomt å lese om din første skoledag. "Dresscode " må til over there, selv om det er over 30 varmegrader. Jeg gikk heller aldri i shorts og singlet da jeg var ung, men det er jo 2 generasjoner siden.
    Gleder meg til neste rapport.
    Norsk klem fra farmor Mette.

    SvarSlett