fredag 23. desember 2011

Vilt risengrynsgrøtparty med mandel

Eller "agrrisengrunsg,....I give up" som amerikanere sier.

Jeg lagde risengrynsgrøt i dag, og introduserte vertsfamilien min til "mandel i grøten" - en strålende norsk tradisjon som alle burde adoptere.
Etter en drøy times omhyggelig røring (og et par telefonsamtaler hjem for eksperthjelp), var grøten perfekt og klar til servering. Jeg har egentlig aldri laget risengrynsgrøt før, men i slike tider må man prøve nye ting. Jeg er jo ambassadør for Norge......og småflaut om jeg ikke kan noenting. Jeg er flink til å late som i hvert fall. Grøten ble jo så bra at jeg like gjerne kan skryte på meg å ha laget grøt helt selv hvert eneste år siden jeg ble født. 17 år med erfaring.

Mandler klare til risengrynsgrøtbruk. Lagde to ekstra i tilfelle en ulykke skulle inntreffe, og en eller to døde.
The one and only way to do it.
Innrømmer at jeg var en anelse skeptisk til utfallet på dette stadiet. Så bekymringsverdig mye ut som oppvasksvann.
Heldigvis forvandlet den seg på magisk vis til noe mer grøtaktig.
Til slutt var det 100% grøt. Flinke Merete.
Deretter ble en mandel ble gjemt i en av skålene.
Denne ble senere funnet av min vertsbror Isaac, og han ble den heldige vinner av en 200-grams Freia Helnøtt.
Jeg skal være ærlig og si at det ikke er lett å være borte hjemmefra i julen. Likevel er det veldig koselig å gjøre ting som dette. Det føles godt. Dessuten er vertsfamilien min en herlig gjeng, og de passer godt på meg.

UPDATES:
- Det har ikke gått opp for meg at det er jul. At all. Det er helt superweird. Julaften. I. Morgen.
- Pakken jeg sendte hjem er ENDELIG nesten fremme. Den er i Oslo per nå, og jeg håper virkelig at den kommer frem innen i morgen. Da skal det skypes med verdens beste mamma, pappa og brødre. :D
- 6 dager til jeg ser GURO.
- GOD JUL, ALLE SAMMEN! <3

2 kommentarer:

  1. Her hjemme var det Anders som fikk mandelen:-)
    Skjønner godt at risengrynsgrøt er et vanskelig ord å uttale. Men hva gjør vel det, når alt ble så vellykket. Vi krysser fingrene for at pakken fra deg kommer i dag. Vi aktors snart. Klem mamma

    SvarSlett
  2. God Jul Merete!
    ville bare informere deg om at her i huset var det jeg som fant mandelen og ble den lykkelige eier av en STOR marsipangris. Denne jula skal brukes til å se Harry Potter ettersom jeg fikk ALLE filmene i julegave, mohahahahah!

    jaja, GOD JUL!!! klem Martine Kusine

    SvarSlett