søndag 18. desember 2011

4. søndag i advent

I dag tentes det fjerde lilla lyset i the Bevis House. Jeg har latt dem brenne i et par timer nå mens jeg har jobbet med Study Guides i Government. Det var 114 spørsmål, men nå er jeg ferdig. Fristen er i morgen for da har vi finals, og læreren gir oss en hel bokstavkarakter mer om vi leverer inn en fullført study guide. Serr. Amerikansk skole gir deg så mye gratis...ikke at jeg klager. Ikke egentlig.

På fredag fikk jeg den lenge etterlengtede Snow Buddy Bag'en min. Det er en papirpose full av Christmas Treats. Det er vanlig å kjøpe den og gi den til noen andre, men jeg MÅTTE HA EN og satset ikke på å få en av en hemmelig beundrer, så jeg kjøpte en til meg selv. Easy.
Det jeg likte aller best av alt som var i posen var Oreo Balls. Det er knust oreokjeks dekket i hvit sjokolade blandet med oreokjeksbiter. Jeg fikk hele to stykker. Per nå er det dessverre bare en liten bit igjen.....av en eller annen merkelig grunn jeg overhode ikke kjenner til.
Jeg har fått et par kommentarer på bloggen som jeg ønsker å svare på.

1. "Merete! Først, jeg er superfan av bloggen din, leser den hver dag. Jeg prøvde å finne mailadressen din for spørre deg hvorfor du ikke dro på forberedelseskurset i NY. Jeg skal til USA neste år med STS, og er usikker på om jeg vil dra på kurset. Det koster så mye, men det skal visst være verdt det.. Håper du svarer meg på mail eller denne kommentaren! Ellers kos deg videre i USA!"

Hei, Kristine! Jeg valgte å ikke dra på forberedelseskurset av hovedsaklig to grunner.
1. Det koster en del penger. Jeg ville heller bruke de pengene i løpet av året på andre ting. Selv om det sikkert hadde vært utrolig moro å være noen dager i NY, følte jeg ingen trang til å bli knyttet til andre utvekslingsstudenter jeg ikke kom til å se igjen, eller å "forberede" meg generelt. Jeg var allerede klar til å dra. Dessuten - hvis jeg skal til NY så vil jeg heller dra dit på egenhånd senere i livet for å kunne gjøre akkurat hva jeg selv vil enn å måtte følge et satt opplegg (men for alt jeg vet kan opplegget ha vært supert såklart..).
2. Jeg var klar for å dra til stedet jeg skulle bo i et år, og møte menneskene som skulle være familien min.

Nå som jeg ikke brukte pengene på kurset, kan jeg dra en hel uke til Grand Canyon, jeg drar på Senior Trip (...blant annet til NY) med amerikanske venner, og jeg besøker Guro i Missouri over nyttår. Jeg synes det er viktigere å bruke penger på ting du gjør med menneskene der du bor, vertsfamilie og venner, enn andre utvekslingsstudenter. Da er det lettere å bli ordentlig integrert - noe jeg synes er essensielt for denne opplevelsen.
Jeg angrer ikke på at jeg ikke dro til NY i det hele tatt. Personlig følte jeg ingen trang til å dra, men det er selvfølgelig helt individuelt. Jeg tror du får det fint uansett. :}

2. "Hei! Jeg har lest hele bloggen din, og gleder meg over at du har det så bra i USA. Jeg reiser kanskje selv neste år, men alt avhenger om jeg får karakteren 3 nå til jul.
Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan de amerikanske guttene er. Er de like kjekke som på film? Snakker de med utvekslingsstudentene, eller er de overlegne? Jeg hadde blitt kjempe glad om du skrev et lite avsnitt om dette, og om hvordan guttene er generelt!
You go girl!"

Hei, anonym. Siden jeg er så ufattelig grei, så skal jeg besvare dette spørsmålet. Jeg må dessverre informere deg om at guttene i USA er som alle andre steder: Litt av hvert. Jeg har et par film-kjekke gutter på skolen min (lucky me), og ellers en god blanding. Jeg vil ikke si at guttene er overlegne. Om de snakker til deg eller ikke er egentlig helt opp til deg. Jeg har ikke tatt så mye initiativ til å snakke med film-kjekkasene, men det er helt og holdent mitt eget valg (...selv om de SER UT som guttene på film, betyr ikke det at de tilbyr samme grad av intellektuell stimulans....) - og jeg tror at hvis jeg hadde valgt å bli bedre kjent med dem, hadde det gått helt fint. Dette kommer selvfølgelig an på skolen du går på. Jeg går på en liten skole (500 elever kanskje) så det er lettere å bli kjent med folk, og alle vet hvem du er. Vi er bare tre utvekslingsstudenter, og jeg er eneste jenta. :D
Noen er modne, mange er ikke...lol. Noen kler seg bra, andre bryr seg tydeligvis ikke. Noen er morsomme, andre er slitsomme. Noen er intelligente, andre er ...ikke fullt så intelligente. Noen er...you get the picture.

Håper dette var til hjelp! Om noen har flere spørsmål, er det bare å spørre. :}
Vil forresten takke alle som leser bloggen min! Det er supert å se at så mange finner skribleriene mine interessante.

UPDATES:
- Jeg har fått handlet inn julegaver til vertsfamilien. Jeg krysser fingrene for at de liker dem. Vi får vente å se. 25. desember er dagen!
- Det er dessverre mulig at jeg ikke får dratt på Prom. Sannsynligheten er nemlig svært stor for at det skal arrangeres den uka jeg er i Grand Canyon. Heldigvis har jeg fått vært på et par skoledanser allerede, og om jeg må velge mellom en uke i Grand Canyon der jeg får se soloppgangen og alt slikt, og Prom, må jeg velge Grand Canyon. :)
- På kommoden min på rommet mitt sitter det nå minst 50 origamifugler jeg har brettet til et kunstprosjekt. De er faktisk ganske pene. Skal ta bilder av det ferdige produktet siden.
- Har 7 finals i løpet av mandag og tirsdag. Jeg vet det høres stressende og fryktelig ut, men...guys...jeg er i USA. Alt er multiple-choice. Lol.
- JULEFERIE starter etter skolen på tirsdag!
- Ser Guro om bare 11 dager!
- HELT random meningsløse tall: 14,19,1,10,15

2 kommentarer:

  1. Hvit sjokolade med et sort hull i :-) Men jeg tror deg når du sier det er godt. Tror alt du sier jeg :-)

    SvarSlett
  2. Hallo Meriadde! Dette er guro speaking. Jeg ville bare fortele deg at jeg er paa skolen, og jeg er akkurat ferdig med business finalen min. Og naa har jeg ikke mer a gjore, allikavel maa jeg sitte paa skolen til 11.55....haaper du synes litt synd paa meg mens du sannsyneligvis ikke har statt opp engang. I morgen er det 1 uke til du kommer flyvende til meg! CRAAAAAZZYYYY...I'M SO EXITEEEED..FAEN!!!!! jee

    ok....ja...lol....hade

    SvarSlett