mandag 17. oktober 2011

I ♥ NY - del 2

Som de gløggeste av dere har allerede skjønt fra tittelen, er dette del 2 av bloggingen om min tur til New York. Til de mindre oppvakte: Dette er del 2 av bloggingen om min tur til New York.

I skrivende øyeblikk spiser jeg druer og rosinboller. Jeg kjøpte druene på Walmart, og bakte bollene i går. Bollene smaker helt supert! Mammas oppskrift slår aldri feil. Må opplyse dere om at amerikanere er sprø; de skulle på død og liv spise bollene til frokost (! ...serr, liksom, hva er det for noe tull..), enda jeg sa klart og tydelig at de ikke er frokostmat.
Sukk, bollene forsvinner fort. Jeg tror jeg må bake en ny haug snart. Eller kanskje ikke....fersk gjær er så veldig dyrt her. Jeg ble totalt rystet! $1.68 for 15 GRAM GJÆR! VISA-kortet mitt er betydelig lettere etter kjøpet av 9 pakker. 5 av dem gikk med til bollene...hvem skulle trodd at jeg ender opp fattig på grunn av gjær.
Jaja. Deilig å få ut all den oppbygde frustrasjonen over gjærprisene i USA. Back to New York.

Dag 1
Lang kjøretur. Vi kjørte gjennom Ohio og Pennsylvania før vi nådde frem til New York.
Vi campet i en liten hytte i Lake Erie State Park. Jeg innså ikke at hytta var gyselig grønnfarget før morgenen etter.
Det var mørkt da vi kom dit, og vi så sola gå ned i innsjøen. Lake Erie er en av de fem store innsjøene. "Innsjø" er egentlig ikke en passende tittel ettersom de ser ut som hav. Små hav. Little Ocean Erie.

Dag 2
Så Niagara Falls! Fossene var helt fantastiske, men det få mennesker vet, er hvor trist og stygg området rundt er. Argh, fryktelig trist sted med masse nedslitte bygninger.
På leting etter en parkeringsplass var Sharon så uheldig å kjøre feil, og vi endte opp ved bommen foran en av de fire broene over til Canada, og det var ingen vei ut derfra. Så vi sa til mannen i boden at vi hadde kjørt feil, og han slapp oss forbi slik at vi deretter kunne slippes igjennom en port mellom filene og kjøre inn i USA igjen uten å måtte kjøre helt over til Canada. Amerikaneren i boden vi måtte igjennom for å komme inn i USA var ikke like snill og koselig. Long story short: Han endte med å true meg med "vi skulle egentlig ha tatt deg med inn og avhørt deg i 2-3 timer, men vi lar deg gå for denne gang" ettersom jeg ikke hadde med immigrasjonspapirer og pass (jeg hadde jo ikke planlagt å forlate landet). Jeg hadde med bankkort og utvekslingsstudentbevis..det var ikke godt nok for denne surpompen. Vertsfamilien min var det ingen problemer med til tross for at heller ikke de har pass. Grynt...guffen type. Vi spiste oss til hektene igjen på Hardrock Café (og de spilte Pumped Up Kicks. Lykkee).

Vi bestilte en guidet tur som ville ta oss rundt til alle attraksjonene knyttet til fossene. Jeg hadde egentlig aldri tenkt over at det er TO fosser. Burde kanskje ha gått opp et lys med tanke på navnet, Niagara Fallsssss. Flaut. Det er altså to fosser - jeg har nå akseptert dette faktum -: American og Horseshoe falls. Attraksjonene er båten Maid of the Mist (tar deg veldig nærme begge fossene), Cave of the Winds (gå en liten runde så nær bunnen av fossen du kommer), Luna Island (utkikksplass til Horseshoe Falls fra kunstig bygget område), Three Siste Island (tre små øyer knyttet sammen av tre små broer til fastlandet. Utkikk over elven før fossene), The Whirlpool (et sted lenger nede i elva, nedenfor fossene, der elva gjør en så krapp sving at vannet strømmer mot klokka i en sirkel før det fortsetter nedover skaret) og en crappy 4D-film om indianerlegendene knyttet til Niagara Falls (noe av det tristeste jeg har opplevd...stor mangel på Bradley Coopers og andre hunky skuespillere som muligens kunen ha reddet filmen).
Ble en sen kveld, og jeg var helt utslitt.

Her er vi på båten.
På tur i Cave of the Winds. Null cave, bare winds and water. Drukningsfaren er nok ganske stor i dette området. Lover. OG i bakgrunnen er Canada.
Moi på Three Sister Islands.

Dag 3
Vi dro fra hytta vi hadde sovet i de siste to nettene, kjørte til Niagara Falls igjen, gikk en tur ned til the Whirlpool for å se det på nært hold, gikk tilbake til bilen, lette i evigheter etter en Ben&Jerry's café som viste seg å ikke eksistere, og dro så til neste campingplass, Four Mile Creek State Park. Her sov vi i telt! Superkoselig! Vi tente et bål (jeg briefet med speideregenskapene mine, flexet musklene mine) og lagde s'mores.

Dag 4
Først besøkte vi Niagara Falls Discovery Center. Jeg hadde hodepine og benyttet tiden mens de andre var der inne til å sove på plenen utenfor. Så kjørte vi til Devil Hole's State Park og gikk en liten tur der. Det er veldig vakkert overalt i New York på denne tiden av året; høstfargene er mye sterkere og vakrere enn noe annet sted jeg har vært. Etter turen spiste vi lunsj på Hardrock Café, og nok en gang spilte de Pumped Up Kicks <3. Deretter returnerte vi til campingplassen.

Dag 5
Pakket sammen leiren og kjørte avsted! Neste stopp skulle være Cayuga State Park ved Finger Lakes, tre avlange innsjøer i midten av staten. På veien stoppet vi i Rochester på en Ben&Jerry's, og jeg spanderte is på vertsfamilien.

Og vi bremset opp da vi så dette nydelige skiltet stråle i veikanten.
Vi stoppet også i Pittsford rett utenfor Rochester (som herved er et av mine nye yndlingssteder i hele verden! Det var en superduper kaffebutikk/café der med kaffebønner i glasskrukker, og herlig innredning!). Vi kom frem til den lille hytta vi skulle bo i sent på ettermiddagen. Jeg tror denne state parken kanskje er min favoritt av de tre vi har besøkt. Det er antageligvis tilstedeværelsen av innsjø som gjør det. Innsjø er bra.

Dag 6
Vi kjørte en tur nedover langs Cayuga Lake, én av fingerinnsjøene. Målet vårt var byen Ithaca. På veien nedover stoppet vi på to vingårder. Jeg hadde ingen anelse om at New York holder andreplassen som USAs vingårdstat..men det gjør den altså. Det er en av grunnene til at New York er en av mine yndlingsstater (...ikke det faktum at det produseres alkohol, men at vinmarkene som strekker seg ut over the rolling hills, er så ufattelig idyllisk). En av vingårdene vi besøkte het "Swedish Hill", og eierne var andregenerasjons svensker. De solgte en gløgg-vin, og vin kalt Viking White og Viking Red. Awesome.
Vi stoppet også ved en foss som visstnok skal være den høyeste i nordøstre USA. Den hadde et laaangt innviklet navn som jeg ga opp å huske. Lol.
Ithaca var en ganske så koselig by. Litt slitt i kantene riktignok, men absolutt koselig. Vi fant et sted for lunsj: Collegetown Bagels, og det var et supert lite sted. Digget innredninen og maten. De hadde et sinnssykt repertoar av sandwiches og kaffe. Heaven.
Vi besøkte en annen liten kaffebutikk hvor Sharon kjøpte kaffe, og så besøkte vi Cornell University. Det var et veldig vakkert sted. Midt i universitetsområdet er det en liten innsjø, og flere av universitetsbygningene er gamle og eventyraktige.

Jeg kjøpte denne vesle sjokoladen i kaffebutikken. Søteste sjokoladeinnpakningen i verden. Vurderte å sende den i posten til mamma og pappa...men ta det med ro; jeg hadde bare et aldri så lite svakt øyeblikk. Jeg spiste den.

Dag 7
Lengste kjøreturen EVER. 14 timer kjøring utenom pauser. Vi stoppet på Starbucks to ganger; en gang for frokost, og en gang bare for kaffe. Lunsj spiste vi på Wendy's - en av de mange fast food-kjedene USA renner over av. Vi dro kl. 7 om morgenen, og var hjemme 22. Ah..sliten.
Hjemme ventet Ken, som måtte jobbe denne uka og dessverre ikke kunne være med oss, og hans far, Fred, og Fred's kone, Kathy. Fred og Kathy er på en måte mine "vertsbesteforeldre", I guess. Veldig hyggelige mennesker!
Så sov jeg. Heaven nok en gang.

Jeg hadde en herlig uke! Jeg fikk sett mer av USA; jeg kan nå legge tre stater til listen over stater jeg har besøkt. Er nå oppe i hele...SEKS stater: Illinois, Kentucky, Indiana, Ohio, Pennsylvania og New York. Området rundt Pennsylvania og Indiana kryr forresten av Amish-mennesker, og på kjøreturen så jeg en Amish-dame på sparkesykkel (my soulmate)...alle Amish-folk er ikke så Amish som man skulle tro.

Jeg kjøpte én suvenir i New York. I♥NY-pysjbukse!

1 kommentar: