søndag 11. september 2011

Just like in movies. Lover.

Dette er sangen som best beskriver livet mitt akkurat nå (nesten i hvertfall):


Ok. Så nå har jeg skrapt sammen et lite overskudd til å blogge om hverdagen min her i Hanover. Tenkte det ville være moro med en oppdatering på det. Nå har jeg tross alt vært her i 6 uker, 1 hel 150-del av mitt liv, og ting har forandret seg siden første skoledag (Jeez, takk og lov). Here goes..
06.40: Vekkerklokken min (som jeg tok med fra Norge. Mmmm, elsker den) ringer.

06.41: Jeg slår vekkerklokken helseløs til jeg treffer knappen som utsetter ulingen i fem minutter til.
06.46: Jeg innser at jeg burde ha stått opp da klokka ringte for første gang, og så trasker jeg ned til badet etter å ha valgt ut hvilke klær jeg vil ha på meg. Skapet mitt er så sykt sexy.

07.12: Jeg er omsider ferdig med å våkne, sminke meg, kle på meg og alle de greiene der. Jeg går opp på rommet igjen, rer opp sengen min og beundrer meg selv i speilet.
07.17: Innser at jeg burde ha vært nede til frokost for to minutter siden, og hopper ned trappa. Der ser jeg at resten av familien ikke er klare, så jeg roer ned igjen og henter meg en kopp kaffe. De supre vertsforeldrene mine lager kaffe hver morgen, og da snakker vi ikke hurtig pulver+varmt-vann-kaffe, men traktekaffe. Lml.
Til frokost spiser vi enten frokostblanding (cheerios, granola, frosted wheat-something), havregrøt, frokostgrøt, pannekaker, banana bread, waffles med sirup, og frukt. Jeg starter alltid dagen godt med andre ord!
07.35: Tannpuss og finpuss.
07.40: STRESS. Føler at jeg har glemt noe viktig hver eneste dag. Glemmer ikke skolevesken min fra Staples. Den er feit.

07.45: Ut i bilen. Sharon kjører meg til skolen hver dag, snillingen. Om jeg skulle ha tatt bussen, måtte jeg ha stått opp VELDIG mye tidligere. Den passerer nemlig 372 ti over syv. DØD OG FORDERVELSE. Takket være Sharon slipper jeg å kjøre med bussen i 40 minutter for å komme meg til skolen som ligger 5 minutter unna huset mitt.

Kl. 8: Skolen begynner. Alle reiser seg, legger høyre hånd over hjertet og lover troskap til USA. Pledge Of Allegiance.....jeg har ennå ikke giddet å lære meg alle ordene. Lat. Venter heller til jeg har hørt den så mange ganger at jeg plutselig bare husker den.
Det er frivillig å delta i Pledge of Allegiance, men om du ikke gjør det er du upatriotisk (which is NOT good in the US. Patriotisme har en helt annen betydning her. Om du ikke reiser deg til Pledge of Allegiance er du garantert en kommunist; folk bare ser på deg og sier: "Are you a COMMUNIST?" Helt sant faktisk).

Nåja, så har jeg Art. Vi tegner masse, og har noe kunsthoistorie. I forrige uke tegnet vi faktisk en kuskalle, og Cassandra fortalte meg at læreren hadde vist tegningen min til klassen hennes senere på dagen. Woop.
Art er en god start på dagen, veldig rolig. Vi hører på radio mens vi tegner, og læreren prater om løst og fast. Som norsk metal, og kirkebrennere i Norge.

2nd period: US Government. Elsker denne klassen! Vi er ikke så mange, og læreren er den beste. Han er kjempemorsom, og snakker om tilfeldige ting hele tiden, som døde dyr, amerikansk mat, alt det dumme han gjorde som barn og det faktum at han aldri ble voksen. Dessuten er han en god lærer, og amerikansk politikk er faktisk interessant....i motsetning til norsk politikk.

3rd period: Jeg drasser meg selv til skapet mitt, henter sosiologibøkene, spiser en liten Snickers jeg fikk av Nick, angrer på at jeg spiste Snickersen, og så går jeg til Sosiologi. Sosiologi er faktisk ganske morsomt! Jeg liker faget, men vi gjør ingen morsomme oppgaver i timen. Bare ungdomsskoleoppgaver: Skriv et brev til barnebarnet ditt, les i boken din og skriv en leselogg, les dette utdraget og si hva du synes. Av og til er jeg oppriktig bekymret for å være den dummeste i klassen når jeg kommer hjem til Norge....

4th period: PE! Wohoo. Jeg henter gymbagen min i skapet og går ned til The Gym med Etienne. Jeg skifter til PE-uniformen min; hvit t-skjorte og mørkeblå shorts som vi fikk utdelt første uka.
Vi stiller oss opp i rekker (i og med at vi alle har matchende outfits og står rader føles det ganske militært. Og apropos militært: jeg fylte ut skjemaet for sesjon 1 for forsvaret. Hjelp, jeg vil ikke i militæret. I'm too young to die) og gjør 20 hopp der du går fra å stå rett opp og ned som en "I" til å slå ut armer og bein som en "X". Dette blir etterfulgt av 10 push-ups og 20 sit-ups. Deretter løper vi i hele tre minutter.
Resten av tiden brukes til en eller annen sport. I det siste har vi drevet med amerikansk fotball. Jeg liker PE. Føler meg veldig sprek som har gym vher bidige dag.

5th period: Fysikk. Jeg er faktisk ganske god i fysikk! Akkurat nå jobber vi med vektorer, og jeg føler meg übersmart når jeg får til ting. Jeg skal ikke fortsette med fysikk når jeg kommer hjem; man trenger bare fysikk 1 for å kunne bli arkitekt, og jeg liker å holde alle dører åpne.

Lunsj: Jeg går rett til lunsj etter fysikk, legger bøkene mine på bordet før jeg stiller meg i kø. Det er enten pizza/hamburgere, salat eller dagens lunsj. Jeg prøver etter beste evne å spise salat hver dag, men av og til er jeg svak og spise french fries. Mål: Ikke spise french fries neste uke. Eller uka etter der.
Jeg deler bord med Cassandra, Alex, Chelsie og Olivia. Supre mennesker!

6th period: Jeg går opp til skapet mitt og henter engelskbøkene mine. Jeg er blant de heldige utvekslingsstudentene som ikke går på en gigantisk skole. Disse stakkars menneskene klarer bare såvidt å få hentet bøker i skapet og kommet seg til neste time før klokka ringer. For meg derimot er fem minutter meeer enn nok. Jeg har faktisk 2 minutter til overs.
Jeg lærer ganske mye i engelsk. Vi har gloser hver uke (vanskelige ord, though), og jobber mye med litteratur. Om jeg velger engelsk lit når jeg kommer hjem, har jeg sikkert et lite forsprang.
For noen dager siden sa engelsklæreren til meg at jeg faktisk kunne ha vært i AP (Advanced Placement) English, og det er jo ganske stort i og med at jeg er en foreign exchange student. Jeg gidder ikke bytte da...er ikke noe poeng i det - jeg blir jo supergod i engelsk bare ved å være her.

7th period: Dagen er snaaart over. Jeg har Pre-calculus i siste time. De første tim minuttene av 7th period er satt av til lesing hver dag, og det er faktisk litt deilig å h den lesepausen. (Bolla, jeg er på del 3 i Mockingjay nå!)
Så gjør vi matte. Egentlig synes jeg at pre-cal er ganske lett, noe som skremmer meg med tanke på at jeg planlegger å fortsette med R2-matte når jeg kommer hjem. Heldigvis har mamma sendt boka i posten så jeg kan bli litt smart på egenhånd. Hater å føle meg uintelligent. Takles ikke.
Læreren i dette faget er veldig "søt". Litt som Uffert, bare ikke så ondskapsfull og rosa. Hun gir dessuten lekser hver dag. Sukk.

15.00++: Klokka ringer. I'M FREE. Hvis det er tirsdag eller torsdag har jeg svømmetrening fra 15.30-16.30 (vi gjør styrkeøvelser og svømmer), og ellers henter Sharon meg utenfor skoleinngangen 15.10.
Når jeg kommer hjem gjør jeg lekser. Liker ikke å sitte oppe på kvelden for å gjøre dem...
Etter lekser går jeg enten ut, leser en bok, loker på pc'en, tar en lur på sofaen....
..eller gjør unna viktige ting fra skolen. Som utfylling av papirer for å få seniorbildet mitt.
Liker dette best.
Vi spiser middag rundt 17.30-18. Vertsforeldrene mine lager særdeles god mat, og de prøver å spise organisk. Vi har faktisk en ganske stor kjøkkenhage med tomater, paprika, poteter, vannmelon, gulrøtter, agurk og sikkert noen greier til jeg har glemt.

Jeg prøver å gå til Horner Center, treningslokalet til Hanvoer College, flere ganger i uka. Ikke de dagene jeg har svømming...blir litt for mye av det gode. Heeh. Som regel haler jeg med meg Sharon til Horner Center. Det er koselig å ha en treningspartner. Vi starter enten med sykling eller sånne gå-med-staver-maskiner, og følger på med styrkeøvelser. Jeg prøver å løpe runden i etasjen over også. 10 runder = 1 mile. I dag skal jeg prøve å løpe 3 miles. Vi får se. Spiste nemlig S'mores i går.

Kveldene avsluttes alt for ofte med litt Ben&Jerry's. STILL, om jeg skal klare å smake alle smakene, så må det jobbes intenst. Mine favoritter hittil er Karamel Sutra og Half-Baked.
Etter å ha inntatt noen skjeer iskrem, pusser jeg tenner og går opp på rommet mitt. Jeg skriver dagbok hver eneste dag (uansett hvor sliten jeg er) for det blir awesomt å lese den når jeg er skrukkete og gammel. Og før det for den saks skyld. Jeg har skrevet ganske mange sider allerede!
................Å herre.. nå så jeg hvor latterlig mye jeg har skrevet. Håper folk liker å lese. Seriously.
Oppsummering: Jeg elsker USA. Og High School er faktisk akkruat som på film. Pretty much.

10 kommentarer:

  1. Alltid morsomt å lese bloggen din! Keep up the good work!

    SvarSlett
  2. Jeg også utrolig nokk.

    SvarSlett
  3. Ååå, det høres helt fantastisk ut! :D :D

    SvarSlett
  4. Vi liker lange innlegg, Merete! Du skriver sinnsykt bra!
    Og jeg tror forresten det skal veldig mye til for at du blir den dummeste i klassen når du kommer tilbake. Du er tross alt genial. Og det bildet av deg var skikkelig fint!
    Miss you! <3

    SvarSlett
  5. Takk, folkens! Jeg stortrives!
    Miss you too, Yvonne, og deg, Anna! Dere er best, mine faste lesere!
    Jeg likte bildet! Første gang et skolebilde har blitt ganske så ok. :D
    <3

    SvarSlett
  6. Jeg koser meg også med bloggen din , Merete! Du er en gledesspreder, ikke bare der du er, men med denne bloggen også :). Fine bilder også. Tror at bloggen din blir morsom å se tilbake på (i tillegg til dagboken).
    Og du, da du skulle tegne en kuskalle, tror du ikke at det var en enorm fordel at du fikk studert et sauekranie på nært hold da du var hos oss? Jeg velger å tro det, og dermed er vi del av din amerikanske suksess :)

    Du var forresten dypt savnet her i dag. Regner med at jentene legger ut bilder.

    Hilsen Eva

    SvarSlett
  7. Elsker å lese bloggen din, fortsett me så detajerte innlegg!!

    SvarSlett
  8. Så flott at du har begynt å trene skikkelig. Du kan nå krone deg selv med tittelen "Nest sprekest i familien" (etter meg selvfølgelig). Jeg synes forresten skolebildet ditt var litt vel...slutty. Hvordan kan du vise bar hud på skuldrene på den måten? Jeg må nok ta en prat med historielæreren din.

    Hilsen din kjekke bror.

    SvarSlett
  9. Hei, HandsomeBigBrother.
    Jeg vet at jeg er på grensen til superhore, men det er slik de gjør det i USA. Det kalles drape and tux; jentene får på en "duk" som skal se ut som en elegant, stroppløs kjole, og guttene får på toppen av en dress.
    Hadde jeg kunnet velge outfit selv, ville jeg selvfølgelig ha valgt en høyhalset pologenser.
    (Og jeg har ingen historielærer, dessverre.)
    Savner deg, broderz!

    SvarSlett
  10. Jeg er misunnelig! Bortsett fra på de rare skoledagene! :S Half-baked er den beste Ben & Jerry's-en :D Wee!

    SvarSlett